This website will be closed down during 2014.
Thomas Hylland
Eriksen's new site is now open at http://hyllanderiksen.net
You are now being redirected to the new Engaging with the world site.
|
|
Natur
Dette
kapittelet var opprinnelig plassert mellom slektskap og tenkning.
Tilbake
I over hundre år har samfunnsvitenskapene stått i et komplisert
forhold til naturvitenskapene. Et mindretall av samfunnsvitere (herunder
noen antropologer) betrakter sin virksomhet som en forlengelse av biologisk
forskning; denne retningen skal diskuteres senere. Det er flere som mener
at samfunnsvitenskapen bør være en type vitenskap som er
av samme slag som naturvitenskapene, med andre ord at vi bør
strebe etter den samme typen presisjon og samme entydighet i forklaringer
som man er i stand til å oppnå for eksempel i kjemien. Radcliffe-Brown
gikk eksempelvis inn for dette synet, som kalles positivistisk. Imidlertid
er det trolig riktig å si at et flertall blant sosialantropologene
betrakter sin virksomhet som dypt forskjellig fra naturvitenskapene. Der
for eksempel biologien søker etter entydighet og generelle lovmessigheter,
aksepterer sosialantropologer flest at de verdenene vi studerer er komplekse
og flertydige, og at det siste ordet om f.eks. nuerne eller trobrianderne
neppe er sagt selv om deres etnografer var både dyktige, etterrettelige
og samvittighetsfulle. Det vil alltid være mulig å vise nye
sammenhenger og produsere nye typer data. Av og til får man den
bestemte følelsen at biologien og sosialantropologien produserer
kunnskap som er av fundamentalt ulike slag. De stiller forskjellige typer
spørsmål og gir svar som forteller noe om helt forskjellige
deler av verden.
Mange vil nå komme ilende og innvende at et slikt syn er altfor
defensivt. Burde vi ikke nettopp forsøke å bygge bro over
kløften mellom forskjellige vitenskapelige tradisjoner, og prøve
å skape en enhetlig forståelse som innbefatter kunnskaper
om både menneskets biologi, dets historie og dets kulturelle mangfoldighet?
Svaret er i prinsippet ja, men i praksis er det ikke alltid så enkelt.
De kommende avsnittene viser hvordan antropologien håndterer naturen,
og som vanlig består vårt bidrag blant annet i å vise
at ting er mer kompliserte enn de kan se ut til å være.
Den indre natur
Det finnes to typer natur som blir behandlet i antropologisk tenkning,
nemlig den indre og den ytre. Den indre er menneskets natur, mens den
ytre er økologien som både omgir oss og som vi er en del
av. Begge er del av livets store tre, men i faglitteraturen blir de nesten
alltid behandlet hver for seg. Antropologiske studier som befatter seg
med menneskets natur tar gjerne utgangspunkt i teorier om universelle
trekk ved mennesket som art, og diskuterer dem i lys av empirisk materiale.
Studier av den ytre natur konsentrerer seg derimot om å vise hvordan
kultur og samfunn påvirkes av og står i vekselvirkning med
sine økologiske omgivelser. Denne forskningen, som ofte kalles
humanøkologisk, tar ikke nødvendigvis stilling til teorier
om menneskets natur.
Moderne sosiologi og sosialantropologi ble grunnlagt av teoretikere som
med få unntak tok skarpt avstand fra vanlige generaliseringer om
menneskets natur. Marx skrev at selv det menneskelige sanseapparat
var et produkt av historien, altså at mennesket i de fleste henseender
er formet av samfunnet og ikke av en medfødt natur. Durkheim argumenterte
intenst og polemisk mot forklaringer som henviste til en uforanderlig
menneskelig natur; i en av sine beste bøker viser han at selvmordraten
varierer systematisk på grunn av det vi i dag ville kalle kulturelle
forskjeller, og et annet sted skriver han at sinnslidelser åpenbart
skyldes sosiale forhold. Boas var for sin del dypt kritisk til datidens
rasistiske pseudovitenskap, altså et syn som var utbredt både
i alminnelige dannede lag og blant mange vitenskapsfolk (ikke minst biologer)
for rundt hundre år siden, om at det var systematiske forskjeller
i evner og anlegg mellom menneskerasene. Hans innsats for å vise
at forskjellene skyldtes kulturelle og ikke medfødte variasjoner,
fikk relativt stor betydning i kampen mot rasistisk tenkning i de første
tiårene av det tyvende århundre.
Av unntakene er Morgan og Tylor de mest markante. Morgan så ingen
prinsipiell forskjell mellom mennesker og (andre) dyr, og skrev
nokså sjokkerende for mange av hans lesere i sin bok om den
amerikanske beveren og hans virke at beverens intelligens var av
samme slag som den menneskelige. Hva han kan ha ment med dette er gåtefullt;
hos bevere finnes iallfall ikke noe skille mellom klassifikatorisk og
deskriptivt slektskap. Når det gjelder Tylor, gikk han ut fra at
mennesket hadde en rekke medfødte egenskaper som kom til uttrykk
i kulturen, og han både påvirket Darwin og ble påvirket
av ham selv. Darwin skrev for øvrig selv et par tankevekkende bøker
om menneskets natur, men han hadde ingen klar oppfatning om forholdet
mellom natur og kultur. Prinsipielt mente han at kulturen var en del av
naturen, men samtidig kunne han ikke nekte for at det fantes kulturelle
verdier og praksiser som klart stred imot det overordnede prinsippet i
naturen, nemlig kampen for overlevelse. Ett eksempel var kristen nestekjærlighet.
Darwin var også bekymret over at datidens kultur syntes å
fjerne mennesket fra sin natur, blant annet gjennom kvinnefrigjøring,
og dermed innrømmet han indirekte at kulturen hadde en grad av
autonomi (selvstendighet) i forhold til naturen.
De dominerende skolene i det tyvende århundres antropologi ga lite
rom for utforskning av menneskets natur. Britisk antropologi ga samfunnet
forrang; samfunnsmessige forhold krevde samfunnsmessige forklaringer,
og det var ingen grunn til å gå til naturen for å finne
årsaker. Amerikansk kulturantropologi betraktet kulturen mer eller
mindre som sui generis selvproduserende og var generelt
fiendtlig innstilt til forsøk på å forklare kulturen
biologisk. Fransk antropologi stod i gjeld til Durkheim og Mauss, og studerte
den menneskelige natur som kulturell konstruksjon heller enn som noe i
seg selv. Dette betyr ikke at ledende antropologer nødvendigvis
fornektet biologisk forskning eller tok avstand fra Darwin, men at de
betraktet biologiens funn som irrelevante for studiet av kultur og samfunn.
Etter deres syn var den biologiske evolusjonen avgjørende for menneskets
utvikling helt til kulturen (språk, religion osv.) oppstod. Da fikk
kulturen raskt sin egen dynamikk, og utviklet seg uavhengig av den biologiske
evolusjon.
Unntakene er mange. Malinowskis funksjonalisme var således basert
på en hjemmesnekret liste over universelle menneskelige behov,
som ulike kulturer etter hans mening tilfredsstilte på forskjellige
måter. Lévi-Strauss strukturalisme er en lære
om universelle menneskelige måter å tenke på, og selv
Durkheims sosiologi og Radcliffe-Browns videreutvikling av den forutsetter
noen felles mentale trekk, for hvis alle samfunn følger de samme
lovmessighetene, må det være noe felles ved menneskene som
sørger for at dette skjer overalt. Hele faget bygger på prinsippet
om menneskets mentale enhet, altså at alle mennesker er født
med noenlunde det samme kognitive utstyret. Likevel er det riktig, som
enkelte kritikere har påpekt i senere tid, at antropologien dels
har operert med en implisitt teori om menneskets natur, at den dels har
gått svært langt i retning av å hevde at det er menneskets
natur å være unaturlig, altså at våre medfødte
evner og anlegg bare gir oss noen få, generelle disposisjoner og
at disse kan formes i nær sagt en hvilken som helst retning. Det
er iallfall hevet over tvil at antropologer i over hundre år har
vært mer opptatt av variasjon enn av likhet.
Hva som står på spill her, kommer klart til uttrykk i den
langvarige debatten om aggresjon. Historien er kort fortalt denne. Siden
darwinismens gjennombrudd i annen halvdel av 1800-tallet, har mange darwinister
(men ikke alle) antatt at dyr, og særlig hanndyr, er nødt
til å opptre aggressivt i situasjoner som truer deres egen og deres
avkoms overlevelse. De som mener at darwinismen også gjelder ufortynnet
for forståelsen av mennesker (og av dem er det færre, skjønt
de gjør mye av seg), antar følgelig at også mennesker,
og særlig hannmennesker, er i besittelse av medfødt aggresjon.
Den blir tydelig i rivalisering mellom individer om kvinners gunst, og
i konkurranse mellom grupper om knappe ressurser. Drap og krig antas,
i tråd med denne teorien, å ha sine røtter i menneskets
pattedyrnatur.
Mot dette synet har antropologer på begge sider av Atlanteren, men
særlig i USA, argumentert for at det er så store krysskulturelle
variasjoner med hensyn til vold at en appell til menneskets natur ikke
hjelper oss å forstå aggresjon. Hvorfor er det så mange
flere drap blant san-folk i det sørlige Afrika enn blant ainuer
i Japan? Hvorfor er mordraten mange ganger høyere i Detroit enn
i nabobyen Hamilton (som ligger på den andre siden av den kanadiske
grensen)? Slike variasjoner krever historiske og sosiologiske forklaringer,
ikke biologiske. Genetikeren Steve Jones har tatt opp teorien om at den
høye drapsraten i USA henger sammen med medfødt mannlig
aggresjon, og han spør ganske enkelt hvorfor det er så mange
færre drap i London. En viktig del av svaret er at det finnes mange
flere håndvåpen i USA enn i Storbritannia. Jones, som på
ingen måte er fiendtlig innstilt til genetiske forklaringer
han lever selv av dem har også en interessant refleksjon
omkring alkoholisme. Det er for tiden vanlig å anta at alkoholisme
kan ha en genetisk komponent, altså at alkoholisme er arvelig.
Genkomplekset som disponerer for alkoholisme er nokså jevnt spredt
blant forskjellige samfunn. Men så viser det seg selvfølgelig
at alkoholisme er meget utbredt i Storbritannia, men nesten ikke-eksisterende
i Iran (hvor det er nesten umulig å få tak i alkohol). Burde
vi dermed trekke den slutning at alkoholisme er arvelig i Storbritannia,
men ikke i Iran? Selvfølgelig ikke: Jones poeng er at medfødte
disposisjoner bare kan slå ut dersom miljøet legger til rette
for at de skal gjøre det.
Denne typen kritikk er av den milde sorten. Her aksepteres det at en menneskelig
natur finnes, men at den disponerer for mange slags egenskaper, hvorav
bare noen tillates å slå ut i full blomst. Eventuelle medfødte
anlegg for jakt blir utviklet i Amazonas men ikke på Bornholm, og
medfødte anlegg for komposisjon blir utviklet i 1700-tallets Salzburg,
men neppe i 1700-tallets Grønland. En mer radikal kritikk går
ut på at hele ideen om bestemte medfødte anlegg er feilaktig.
En rekke antropologiske bøker om aggresjon hevder dette synet.
I artikkelsamlingen Societies at Peace (Fredelige samfunn),
som er redigert av Signe Howell og Roy Willis, hevder bidragsyterne at
det ikke finnes grunnlag for å hevde at aggresjon er medfødt
overhodet, og de beskriver samfunn, som de malaysiske chewongene studert
av Howell, der det ikke engang finnes ord for aggresjon. Redaktørenes
konklusjon er at mennesket har medfødte anlegg for sosialitet,
altså samarbeid og resiprositet, men ikke for aggresjon.
Vi skal merke oss at selv disse kritikerne, som er meget indignert på
dem som hevder at det er menneskets natur å være aggressivt,
konkluderer med at mennesket har bestemte medfødte egenskaper
i dette tilfellet sosialitet. Dermed følger de den durkheimske
sosiologien og antropologien, men de går faktisk også inn
for et syn som er forenlig med en tolkning av darwinismen som legger vekt
på samarbeid snarere enn konkurranse som adaptiv (evolusjonært
gunstig) egenskap.
Det finnes etter hvert en stor faglitteratur om emosjoner. Darwin var
en av de første som trakk inn krysskulturelle funn i teoretisering
om menneskelig følelsesliv, i en bok fra 1872. Der har han en interessant
drøfting av rødming, som minner oss om at spørsmålene
som stilles av biologer og antropologer ofte er av forskjellige slag.
Han betrakter rødming som en unikt menneskelig emosjon, altså
en følelse som ikke finnes hos andre dyr. (Dette kan nå sies
enda sterkere: Rødming, og følelsen som fører til
det, altså flauhet, er en veldig engelsk emosjon!)
Så går han gjennom det han har fått vite om rødming
hos de ulike rasene, og finner ut at alle folkeslag ser ut
til å rødme. Et problem oppstår i behandlingen av et
bestemt folkeslag i Amazonas. De rødmet nemlig ikke, selv om de
gikk nakne. Imidlertid fikk de besøk av noen europeiske misjonærer,
og etter et år begynte sannelig disse Amazonas-indianerne å
rødme som oss andre. Slutningen Darwin trekker, er at dette beviser
at rødming er universelt alle mennesker er i stand til å
rødme, ergo er flauhet medfødt.
Her går Darwin glipp av en gyllen sjanse til å si noe interessant
om forholdet mellom natur og kultur. Det han har vist, er jo rent faktisk
at flauhet er kulturelt, ettersom det finnes minst ett folkeslag (i virkeligheten
mange flere, men han hadde begrenset tilgang til kunnskap om dem) som
ikke rødmer. Videre kunne han ha konkludert med at alle mennesker
har et medfødt potensial for å rødme, men at de ikke
nødvendigvis bruker det! Denne innsikten kunne så ha vært
utviklet videre til å se på andre deler av menneskelig virke:
Vi har et stort antall medfødte disposisjoner, men vi bruker bare
noen av dem; og hvilke som blir utviklet, og på hvilke måter
de blir utviklet, avhenger av hvilket samfunn vi lever i. Med et slikt
utgangspunkt kunne han (og hans etterfølgere) ha studert både
menneskelige universalier og kulturell variasjon uten å gjøre
vold på noen av delene.
Dessverre gikk det tyvende århundres intellektuelle liv i en annen
retning. I stedet for et perspektiv som kombinerte kultur og natur på
denne måten, har det helt opp til våre dager vært ført
skyttergravskriger om nature versus nurture, natur mot kultur,
på ufruktbare enten-eller-måter. Og antropologer har ofte
befunnet seg ved fronten, som regel på kultursiden.
Den ytre natur
Forskning om forholdet mellom økologi og samfunn tok av i de første
etterkrigsårene i USA. De unge rebellene som ønsket en tydeligere
forankring i materielle forhold enn det Boas-skolen kunne tilby
Julian Steward og Leslie White ble nevnt i et tidligere kapittel
var levende opptatt av den nye vitenskapen økologi, og så
raskt at den kunne bidra til kulturforskningen. Den tverrfaglige disiplinen
humanøkologi så dagens lys på 1950-tallet, og dens
mål var å studere menneskelig aktivitet som økologisk
tilpasning. Spesielt i studier av folkeslag med enkel teknologi
jegere og sankere, hagebrukere har humanøkologiske perspektiver
vært populære. Slike studier har ofte vært gjennomført
med kvantitative metoder, og det har vært lagt stor vekt på
energiutnyttelse og ressurskretsløp. Et sentralt problem i humanøkologien
har å gjøre med forholdet mellom det materielle og det symbolske;
kort sagt i hvilken grad kulturelle fenomener som religion og kunst henger
sammen med materielle forhold. Denne problematikken kan føres tilbake
til Marx (og, om man vil, enda lenger), som mente at overbygningen (de
ikke-materielle delene av samfunnet) hang sammen med forhold i basis (eiendomsforhold
og teknologi). På samme måte som senere marxister har strevd
med å gjøre rede for denne sammenhengen, og er kommet opp
med ulike løsninger, har humanøkologene på sin side
lagt inn mange bud på å forklare forholdet mellom materielle
og symbolske forhold. Både Steward og White betraktet den symbolske
kulturen som relativt selvstendig den kunne gå i flere retninger,
og var ikke helt og holdent bundet av økologi og teknologi. Steward
skilte, som tidligere nevnt, mellom kulturens kjerne (økologi
og teknologi) og resten av kulturen (alt fra jus og slektskap
til kunst og språk), og så ikke for seg at det var noe enkelt,
deterministisk forhold mellom det ene og det andre. White målte
graden av kulturell evolusjon ved å se på mengden av tilgjengelig
energi som var bundet opp av menneskelig aktivitet, og han så klare
sammenhenger mellom energiutnyttelse og sosial kompleksitet. På
den annen side mente også White at symbolsk kultur ideologi,
religion og så videre var relativt autonom.
Denne problematikken er både gammel og komplisert. Et par berømte
eksempler kan anskueliggjøre hvordan den behandles i praksis.
Av Steward og Whites arvtagere har Marvin Harris vært den mest markante.
Hans teoretiske program, kulturmaterialisme, er både mer ambisiøst
og mer deterministisk enn hans forgjengeres. Etter Harris syn er
symbolsk kultur og ellers det Steward kalte resten av kulturen
skapt av det materielle grunnlaget. Han skrev mange bøker, men
hans mest berømte artikkel kom tidlig i hans karriere, i 1965,
og handlet om hellige kuer i India. Analysen er nevnt i et tidligere kapittel,
hvor vi gjenga Harris syn om at indiske kuer, stikk i strid med
vanlige oppfatninger om religiøse årsaker, egentlig er hellige fordi det var økologisk og økonomisk funksjonelt
å la dem vandre fritt omkring. Han anfører en rekke argumenter
for dette synet. Indias kuer, som går i gater og grøfter,
livnærer seg på avfall og marginalt gress. Melken blir brukt
som næring for mennesker (i likhet med skandinaver er inderne et
utpreget melkedrikkende folk), avføringen blir brukt til alt fra
gjødsel og brensel til husbygging, og når en ku dør
mett av dage, blir skinnet garvet av rituelt urene spesialister, og selv
kjøttet blir spist av folk som er så lavt nede på den
hinduistiske rangstigen at de ikke rammes av forbudet mot å spise
kukjøtt. Med andre ord, konkluderer Harris, er kuene rent faktisk
hellige fordi det er lønnsomt, og de religiøse oppfatningene
om kuas spesielle status er der fordi de er funksjonelle.
Denne typen forklaring fremstår som elegant og innsiktsfull. Helt
til man får tenkt seg om. For hvis det er slik i India, hvorfor
har man ikke da hellige dyr av samme slag overalt? De fleste mat-tabuer
fremstår som lite funksjonelle. Det er ingen økologisk eller
økonomisk grunn til at vi ikke skulle spise menneskekjøtt.
Den berømte spekkhoggeren Keiko, som ble filmstjerne i Disney-filmen
Free Willy, kunne ha gitt fem tusen sultne sudanesere et mettende
kjøttmåltid, men på grunn av det utbredte tabuet mot
å spise hvalkjøtt i den vestlige verden, var det utenkelig
at han skulle ende slik. Og som Marshall Sahlins en tidligere student
av White, senere Harris teoretiske hovedmotstander har påpekt,
hvorfor ble det ramaskrik i California da det kom hestekjøtt på
supermarkedene?
Eksempelet kan brukes til å illustrere det samme poenget som i diskusjonen
om Darwin og rødmingen ovenfor. I alle samfunn må det utvikles
institusjoner som bidrar til at samfunnet vedlikeholdes over tid. Valgmulighetene
begrenses av objektive, materielle faktorer som økologiske forhold,
teknologi og befolkningstetthet. Men av de mange mulighetene som finnes
i ethvert samfunn, utnyttes bare noen. I tillegg er det et uomtvistelig
faktum at det slett ikke er alt i et samfunn som er funksjonelt.
Som Lévi-Strauss uttrykte det i en kritisk kommentar til Malinowski:
Å si at samfunn fungerer, er trivielt. Men å si at alt i et
samfunn er funksjonelt, er absurd. Mennesker gir ofte tilværelsen
mening på måter som gjør livet vanskeligere enn det
hadde trengt å være.
Den trolig mest omdiskuterte studien av forholdet mellom økologi
og kultur er en bok om ritualer og svin i høylandet på Ny-Guinea.
Forfatteren var Roy Rappaport, og boken, Pigs for the Ancestors (Griser til forfedrene), kom først ut i 1967, og deretter
i en nesten dobbelt så lang utgave supplert med forfatterens
mange tillegg og svar til kritikere i 1984.
Rappaports analyse gikk som følger. I likhet med mange høylandsfolk
på Ny-Guinea driver tsembagaene med hagebruk, supplert med svineoppdrett.
Omtrent hvert femtende år skjer noe mystisk. Da slaktes nesten alle
grisene, og etter en gedigen fest går tsembagaene til krig mot sine
naboer. Dette skyldes, hevder de, forpliktelser overfor forfedrene. Rappaports
forklaring er imidlertid en annen. Han viser at når grisebefolkningen
øker, får tsembagaene problemer med å holde sine svin
under kontroll. De ødelegger avlinger, og omkostningene med å
røkte dem blir for høye. Parallelt blir jorden utarmet.
Når grisene blir slaktet og tsembagaene går til krig, for
senere å bygge en ny landsby et annet sted, skyldes det med andre
ord egentlig økologiske forhold. De skaffer seg tilgang til ny
jord, og kan begynne med svineavl igjen med håndterlige antall.
Rappaports forklaring var ikke bare økologisk; i likhet med Harris
analyse av de hellige kuene, var den også funksjonalistisk. Kritikken
lot ikke vente på seg. Hvis tsembagaenes egen forklaring av ofringen
og det påfølgende oppbruddet ikke var riktig, hvor ble beslutningen
rent faktisk tatt? Fantes det en stor økolog i himmelen
som bestemte når de skulle kvitte seg med overskuddet av griser?
Og hvis det var økologisk funksjonalitet som styrte svineholdet,
hvorfor slaktet de ikke en passende andel av bestanden hvert år?
Rappaport hadde interessante svar til sine kritikere, og han nyanserte
sine tidligere oppfatninger på flere punkter. Det ville føre
for langt å gå inn i debattens videre utvikling her. Interesserte
får heller se på 1984-utgaven av boken. Det studier av denne
typen kan fortelle oss, er kanskje ikke så mye om hvordan økologien
påvirker samfunnet; men de sier oss desto mer om fleksibiliteten
i samfunnets måte å håndtere sitt forhold til de økologiske
omgivelsene på. For når man blir servert en enkel, økologisk
forklaring av en kulturell praksis, melder det seg straks så mange
kritiske spørsmål at man innser hvor mangfoldige de kulturelle
reaksjonene på økologiske begrensninger er. Som min gamle
lærer Harald Eidheim en gang bemerket: Kulturøkologien kan
kanskje ikke fortelle oss så mye om økologi, men den kan
lære oss desto mer om kultur.
Naturen som sosial konstruksjon
Hittil har diskusjonen dreid seg om hvordan den objektive naturen der
ute og der inne påvirker sosiale og kulturelle
forhold, men faktum er at antropologer, særlig i senere år,
har vært adskillig mer opptatt av naturen slik den blir konseptualisert
lokalt. Her snakker vi med andre ord om naturen i kulturen i stedet
for naturen i seg selv, altså natur für mich og ikke natur an sich. Dette perspektivet er i tråd med en
faghistorisk dreining, som har vært særlig påtagelig
siden 1970-tallet, mot å prioritere studiet av mening snarere enn
å skulle forklare struktur. Forskning om naturen slik den fremstår
for innfødte handler i beskjeden grad om naturens objektive effekter
på kultur og samfunn, og hvis den har noe budskap om menneskets
natur, består det som regel i at den er plastisk og kontekstsensitiv.
Likevel finnes det universalistiske bidrag også her.
Inspirert av Durkheim og Mauss har Lévi-Strauss lenge interessert
seg for ulike folkeslags klassifikasjon av ting og fenomener i naturen.
Dette temaet skal behandles mer utførlig i neste kapittel, men
det er uansett relevant å nevne at hans grunn for denne interessen
ikke er å samle kuriøs informasjon fra fjern og nær,
eller for den del å argumentere langs kulturrelativistiske linjer
for at mennesket kan klassifisere naturen på et uendelig antall
måter. Selv om Lévi-Strauss har en kulturrelativistisk tilnærming
til variasjon (kulturer er unike, integrerte helheter), er hans mål
å forstå de universelle strukturene i menneskesinnet.
Forskning om naturen som kulturell konstruksjon spenner vidt. Et typisk
bidrag er kanskje Peter Worsleys Knowledges (Kunnskapstyper,
1997), en bok om ulike måter å forholde seg til natur på,
med etnografi hentet både fra moderne vestlige samfunn og bl.a.
fra Australia og Melanesia. Ofte er denne forskningen komparativ; for
eksempel utkom en artikkelsamling om ulike folkeslags forhold til trær for noen år siden. Både etnobotanikk og etnozoologi er ellers
vel etablerte felter som viser variasjoner og likheter i ulike folkeslags
klassifikasjoner av levende ting. Av og til blir denne forskningen politisk
brennbar, som i Arne Kallands studier av hvalen i vestlig kosmologi. Kalland
argumenterer for at enkelte miljøorganisasjoner har skapt et bilde
av super-hvalen, en ikke-eksisterende skapning med trekk fra
ulike hvalarter, som fremstår som et hellig dyr. Kalland, som er
tilhenger av hvalfangst, tolker altså den vanlige vestlige holdningen
til hvalen som kosmologisk snarere enn vitenskapelig basert.
Forskning om kulturelle forestillinger om natur kan imidlertid også
bli politisk relevant på andre måter også, som i Edvard
Hvidings detaljerte studier av tradisjonell ressursforvaltning på
Solomon-øyene i Melanesia. Hans forskning har hatt betydning for
myndighetenes og internasjonale organisasjoners miljøarbeid lokalt
ettersom den har vist hvordan moderne ideer om økologisk ansvarlighet
kan gjøres forenlige med tradisjonelle ideer om kultur og natur.
Hvis vi aksepterer at kunnskap om naturen iallfall et stykke på
vei er styrt av kulturelle vurderinger og kategorier, er det ingen grunn
til at ikke vitenskapelig kunnskap om natur skal studeres som en form
for kulturell kunnskap. Det betyr i så fall at forskning om naturens
påvirkning på kultur og samfunn må tas med en klype
salt; den er jo preget av forskerens samfunn og dets kulturelt baserte
kategoriseringer av fenomener i naturen. Ifølge denne vinklingen
er vitenskapen selv altså en kulturell spesialisering på linje
med andre, og som sådan verken sannere eller falskere enn andre
former for kunnskap om naturen.
Det er slett ikke alle antropologer som betrakter vitenskapen som en kunnskapsform
på linje med alle andre; trolig er det et mindretall. Siden faget
iallfall delvis har pretensjoner om vitenskapelighet på egne vegne,
synes en slik holdning å innebære at man sager over grenen
man selv sitter på. Imidlertid er det mange som ser fruktbarheten
i å studere vitenskapen som kulturell konstruksjon uten dermed å
ta stilling til om den er mer eller mindre etterrettelig enn andre former
for kunnskap om naturen. Det er jo ingen tvil om at vitenskapens spørsmål
må komme fra et sted, og selv om den kan etablere pålitelig
kunnskap om naturen, vil det ofte være relevant å undersøke
hvorfor den stiller bestemte typer av spørsmål og ikke andre.
Selv om lokale oppfatninger om naturlighet i moderne samfunn ikke nødvendigvis
er vitenskapelige, står de ofte i en vekselvirkning med den vitenskapelige
kunnskapsproduksjonen. Vitenskapere er jo selv innbyggere i et samfunn
og preget av dets kulturelle kategorier. I en meget innflytelsesrik bok
fra 1992, After Nature (Etter naturen), sammenlignet
Marilyn Strathern engelske og melanesiske måter å tenke om
forplantning på. Mens mange melanesiske folk betrakter nyfødte
som gjenfødte forfedre og -mødre, betrakter engelskmenn
barn som helt nye mennesker. Hun går også inn i de innfødte
oppfatningene om de respektive bidragene fra far og mor i produksjonen
av det nye barnet. I bokens siste del argumenterer hun for at de nye forplantningsteknologiene
fra prøverør til surrogatmødre og (i en kanskje
nær fremtid) kloning medfører en forskyvning i forholdet
mellom kultur og natur. Når det blir mulig, i økende grad,
å bestemme hva slags barn man skal få, betraktes ikke lenger
prokreasjon som noe naturlig; en tidligere del av naturen blir innlemmet
i kulturen og underlagt dens kontroll. Grensen mellom natur og kultur
er med andre ord ikke absolutt.
Begrepet naturvern peker i samme retning: Det antyder at naturen ikke
lenger kan ta vare på seg selv, og er avhengig av kulturens beskyttelse
for å overleve. En slik tenkemåte er kulturhistorisk uvanlig.
Selv om det neppe kan forsvares at et skille mellom kultur og natur finnes
overalt (noe Lévi-Strauss har påstått), betraktes naturen
generelt som noe utenfor kulturen, og ofte som noe truende. Det har vært
hevdet at mens bønder ser naturen som en fiende (ville dyr og ugress
ødelegger avlingene osv.), betrakter jegere og sankere naturen
som en venn, og dette gjelder nok i mange tilfeller. Men at den ytre natur
totalt skulle slutte å eksistere som noe annet enn en sfære
som trenger kulturens hjelp for å klare seg, er en fremmed tanke
overalt, muligens unntatt i vår type samfunn.
En viktig innfallsvinkel til studiet av naturen som kulturell konstruksjon
handler om ideologi. Det har nemlig vist seg at svært mange ideologier
legitimerer eksisterende maktforhold ved å påstå at
de er naturlige, en del av naturens orden eller
lignende. Det gjelder ikke bare i vår type samfunn, hvor slaveriet
ble forsvart med at negerens naturlige plass i verden var
som tjener, og hvor motstandere av kvinnefrigjøring har sagt lignende
ting om kvinner. Den samme typen ideologi er også utbredt i tradisjonelle
samfunn. Naturalisering eller naturliggjøring er kort sagt en viktig
hersketeknikk. Hvis noen sier at Det er bare sånn det er,
Det har alltid vært sånn eller Du kan ikke
forandre menneskets natur, er det gode grunner til å lete
etter underteksten. Hva er det disse utsagnene dypest sett handler om?
I mange tilfeller er svaret makt. Ofte fortelles myter som skal understreke
poenget. Lenge trodde antropologer og andre at mange tradisjonelle samfunn
i fortiden hadde vært styrt av kvinner, altså at de hadde
vært matriarkalske før de ble patriarkalske. Detaljerte studier
viste imidlertid at historiene om det opprinnelige matriarkat
var myter som ble fortalt av menn for å legitimere den nåværende
orden. Ifølge disse mytene var det selvfølgelig ikke orden
på noe som helst da kvinnene regjerte, men så overtok mennene,
og det viste seg raskt at det mest naturlige var at de bestemte mest...
Mye av kulturen har en det er bare sånn det er-karakter.
Det vil si at aktørene har reflektert lite over at det de kan,
vet og gjør er lært, at det kunne ha vært annerledes
og at det iallfall ikke primært er naturlig. Denne ikke-eksplisitte
kunnskapen omtales av og til som doxa, av og til som taus kunnskap.
Det snakkes ikke om den; enten fordi den tas for gitt, eller fordi aktørene
ikke engang er klar over at de har den. Det er jo mye vi vet som vi ikke
vet at vi vet. Denne kunnskapen oppleves ofte som naturlig, og det er
antropologiens oppgave å pakke den ut og vise hvordan den går
inn i et bestemt, kulturelt, kunnskapsregime.
Det implisitte, det kroppslige og litt om kulturen
Men kroppen, da, den er da i det minste naturlig? I en viss forstand er
den saktens det. Den puster og skiller ut avfallsstoffer, den trenger
mat og hvile, og den har en forhåndsprogrammert aldringsprosess.
Blant annet. Antropologiske studier av kroppen har naturligvis ikke dvelt
ved disse aspektene ved kroppen, men har i stedet undersøkt hvordan
kroppen blir gjort kulturell på måter som får den til
å fremstå som naturlig.
I en tekst som kanskje var et halvt århundre forut for sin tid,
beskrev Mauss det han kalte kroppsteknikker. Erfaringen hadde
nemlig vist ham at selv folkeslag som regnet seg som nært beslektet,
brukte kroppen på forskjellige måter, og at kroppsteknikkene
ofte forandret seg raskt. Mauss, som var født i 1872, hadde lært
å svømme før forrige århundreskifte. Han var
blitt instruert i klassisk brystsvømming, og lærte å
fylle munnen med vann som han så spyttet ut som en dampbåt
mellom takene. Denne teknikken var nå helt skiftet ut med crawl
og andre svømmestiler på 1930-tallet. Han nevner også
en engelsk bataljon fra første verdenskrig, som var blitt satt
til å grave skyttergraver, men som viste seg å være
ute av stand til å håndtere franske spader. Dermed måtte
tusenvis av spader skiftes ut hver gang en engelsk tropp avløste
en fransk.
Mauss snakker også om forskjeller i marsjering, i ganglag, løping,
hosting og spytting, spising og så videre. For å beskrive
disse inkorporerte teknikkene (inkorporert kommer av det latinske in
corpore, altså i kroppen) foreslår han begrepet habitus,
som kan oversettes med internalisert, kroppsliggjort vane. Han noterer
seg ikke bare at slike teknikker varierer fra folkegruppe til folkegruppe,
men også at de varierer innad i samfunnet. Ulike kroppsteknikker
vitner om både klasse- og kjønnsforskjeller, for å
nevne de mest opplagte skillelinjene. De skyldes forskjeller i sosialisering,
og må følgelig studeres samfunnsvitenskapelig.
Først fra 1980-tallet av har et betydelig antall antropologer interessert
seg for kroppen, ofte under inspirasjon av Pierre Bourdieu, som gjeninnførte
Mauss begrep habitus på 1970-tallet. Kroppen er interessant
på flere måter: Den er både natur, kultur og individualitet,
men av særlig interesse her er det at den kroppsliggjorte kunnskapen
er implisitt. Mye av det vi vet, vet vi med kroppen. Det innebærer
ofte at vi ikke vet at vi vet det.
Jeg har tidligere nevnt den utbredte tendensen til å overdrive betydningen
av verbal kommunikasjon i samfunns- og kulturforskning. Siden akademikere
er utpreget verbale mennesker, er de ofte tilbøyelige til å
gå ut fra at også andre er det. Men det er altså mye
ved kommunikasjon og væremåte som ikke er verbalt. Noen ganger
kan man gjøre rede for disse tingene når man blir spurt;
det gjelder for eksempel bordmanerer: Gaffelen i venstre hånd og
kniven i høyre; spise med lukket munn, ikke smatte og slurpe. Andre
ganger kan man bare vise det: Hvordan gjør man når man sykler
eller svømmer? Igjen andre typer kunnskap er, som nevnt ovenfor,
av en slik type at informantene ikke engang selv vet at de har den. Her
har antropologen en krevende oppgave i å identifisere og gjøre
rede for ikke bare den tause kunnskapen, men også den kroppsliggjorte kunnskapen. De engelske soldatene Mauss nevner, ville aldri ha tenkt over
at de hadde lært å grave på en kulturspesifikk måte
med kulturspesifikke spader, om de ikke hadde blitt bedt om å grave
med franske spader.
Kulturen er ikke en ting. Den har ikke overflate, grenser, masse; den
kan ikke iakttas, gripes og klemmes på. Den flyter, varierer, overlapper,
blander seg, forandrer seg. Den er både eksplisitt og implisitt,
både verbal og kroppslig. Den er både felles og varierende.
Forfatteren og leserne av denne boken har felles kultur forsåvidt
som vi forstår omtrent det samme med det som står i denne
setningen. Men så kan det vise seg at vi har forskjellig kultur
på andre områder. Kanskje vi har ulike syn på livet
etter døden, ulike oppfatninger om barneoppdragelse og det gode
liv, og kanskje vi graver på fundamentalt forskjellige måter.
Det er i spennet mellom det som er felles, enten det er eksplisitt eller
implisitt, og det som varierer, at kulturforskningen bør oppholde
seg. Verken en insistering på at alle individer er forskjellige
fra hverandre eller påstander om at alle xer tenker likt,
kan gi presise beskrivelser. Derfor er det viktig å uttrykke seg
presist, enten kulturbegrepet beholdes eller forkastes: Er det for eksempel
kjønnsroller, svømmeteknikk, språklig forståelse
eller matvaner det siktes til? Gjelder generaliseringen for alle xer
eller bare for noen av dem? Hvis kulturelle fellesskap er et verdig studieobjekt,
og det er de, er det altså nødvendig å se dem som omskiftelige,
overlappende størrelser. Det leseren har felles med en jevnaldrende
fra samme by er ikke det samme som det hun har felles med naboen, men
begge deler er viktige og kulturelle. Tredve års intens
debatt om kulturbegrepet har lært oss minst én ting, nemlig
at det er nødvendig å være presis.
Sosiobiologien
En teoretisk retning som har hatt vind i seilene i senere år, også
i noen grad i antropologien (spesielt i deler av amerikansk antropologi),
er den som sporer sitt historiske opphav ikke til Marx, Durkheim eller
Weber, men til Darwin. Den er omtalt et par steder i tidligere kapitler;
her skal vi se på den mer prinsipielt. Vi kan jo begynne med å
fastslå at det knapt finnes noen vestlige, utdannede mennesker som
betviler at mennesket er et produkt av en evolusjon, og at vi er genetisk
nært beslektet med menneskeapene. Darwins utviklingslære har
ingen seriøse utfordrere som det overordnede teoretiske rammeverket
for å forstå livets utvikling, selv om det er stor uenighet
om deler av teorien og hvor stor forklaringskraft den har. (Mange biologer
mener at det er en masse fenomener i naturen som ikke kan forklares med
det darwinistiske prinsippet om naturlig utvalg.) Spørsmålet
som er relevant for oss, er hva darwinismen kan fortelle oss om menneskers
samfunnsmessige tilværelse.
Populærvitenskap og kommersielle massemedier gir av og til inntrykk
av at naturvitenskapen før eller siden vil gi oss alle svarene
vi ønsker om hva det vil si å være menneske. De annonserer
for eksempel at forskerne har funnet genet for homoseksualitet,
at DNA-molekylet er livets bok og at det er vitenskapelig
bevist at menn er mer tilbøyelige til å være promiskuøse
enn kvinner. Studerer man selve forskningen som ligger til grunn for populariseringene,
får man raskt forståelsen av at det er nødvendig med
en betydelig grad av edruelighet. Det er ikke bare dyp uenighet om hvordan
vitenskapelige funn bør tolkes; det er til og med uenighet om hva
som skal gjelde som vitenskapelige funn, altså validiteten til forskningen. Dette betyr ikke at det er umulig å etablere gyldig
kunnskap, men at det er vanskeligere å konkludere entydig om hva
som foregår i menneskers sjelsliv enn om hva som foregår i
amøbers celledeling.
Menneskelig sosiobiologi, altså studiet av det samfunnsmessige mennesket
som biologisk artsvesen, var en disiplin som vokste frem på 1960-
og 1970-tallet. Et av høydepunktene var utgivelsen av Edward O.
Wilsons Sociobiology i 1975. Wilson betraktet samfunnsvitenskapene
som forvirrede og umodne disipliner som snarest burde reintegreres i modervitenskapen,
nemlig biologien. Antropologer reagerte forståelig nok biskt og
til tider aggressivt på dette forsøket på inndefinering.
Sahlins skrev den biske pamfletten The Use and Abuse of Biology (Bruk og misbruk av biologien, 1977), hvor det ble tydelig
hva konflikten bestod i. For det første visste Wilson lite om eksisterende
forskning om kulturell variasjon, og for det andre så han bort fra
menneskets evne til å skape orden og handle på bakgrunn av
oppfatninger de selv var opphav til. Wilson så biologisk tilpasning
der Sahlins så kulturell kreativitet.
Senere, spesielt fra begynnelsen av 1990-tallet, har den darwinistiske
samfunns- og kulturforskningen blitt mer raffinert. Nå innrømmer
dens talspersoner at kultur ikke alltid er adaptiv (funksjonell), og aksepterer
at det ikke går an å forstå menneskelige handlinger
som ren tilpasning. En viktig gren av den kaller seg nå evolusjonspsykologi
heller enn sosiobiologi. Mens Wilson og hans generasjon var særlig
opptatt av sex og vold, er samtidig forskning orientert mot studiet av
menneskets psyke. De stiller spørsmålet: Hvis det nå
er riktig at det moderne mennesket oppstod for ca. et par hundre tusen
år siden i Afrika, og at det utviklet seg gjennom seleksjon, hvilke
trekk ved mennesket kan da forstås som resultater av denne evolusjonsprosessen?
Noen av dem går langt, og hevder for eksempel at mennesker har en
medfødt tilbøyelighet til å foretrekke malerier som
inneholder grønne sletter og stille vann (!). Prosjektet består
i å etablere gyldige generaliseringer om menneskets sinn slik det
er utviklet biologisk.
Mye kan sies om den nye darwinismen, men den er iallfall ikke rasistisk.
Evolusjonspsykologer blir mer slått av likhetene enn av forskjellene
mellom ulike folkeslag, til forskjell fra de fleste antropologer. For
dem er variasjonene i intelligens og andre medfødte egenskaper
noe som finnes innad i enhver befolkning, ikke mellom befolkninger. En
tilhenger av det darwinistiske perspektivet på mennesket, den populærvitenskapelige
forfatteren Jared Diamond, skriver et sted at de mest intelligente menneskene
han har møtt noen gang, er stammefolk i høylandet av Ny-Guinea.
Han forklarer dette med at de mangler de krykkene for tanken som skrift
og annen informasjonsteknologi utgjør, og at de derfor må
holde hjernen i trim ved å huske alt de trenger å vite, og
dessuten at de lever farefylte og risikable liv, og følgelig er
tvunget til å konsentrere seg mye av tiden. Hans beskrivelse er
nok diskutabel, men den minner om at den nye sosiobiologien både
ser kulturell variasjon (hvilket den gamle ikke gjorde) og har menneskets
mentale enhet som utgangspunkt.
De fleste antropologer er lite begeistret for evolusjonspsykologien. De
betrakter dens generaliseringer som overfladiske og dens forklaringer
som misvisende. Hvis mennesket iallfall et stykke på vei er et selvdefinerende
vesen, har våre medfødte egenskaper minimal betydning for
å forstå eksisterende kulturell variasjon. Marvin Harris,
som i og med sitt positivistiske vitenskapssyn og materialistiske metode
kunne tenkes å ha vært en alliert for de nye darwinistene,
tok avstand fra den på et slikt grunnlag. Ettersom den kulturelle
variasjonen i verden er mye større enn den genetiske variasjonen
kan tenkes å være, trenger vi andre forklaringer enn de sosiobiologiske
for å forstå kultur, skrev Harris.
Personlig tror jeg det er gode muligheter for samarbeid mellom humanistisk
orienterte antropologer og darwinistiske antropologer, men disse mulighetene
blir jevnlig skuslet bort gjennom smålig polemikk og hissige revirmarkeringer
fra begge sider. Sosiobiologene og deres etterfølgere betrakter
livet gjennom kikkert og har blikket festet på minuttviseren. (Lilleviseren
og teleskopet er det palaeontologene og geologene som tar seg av.) Sosial-
og kulturantropologene betrakter livet gjennom forstørrelsesglass
og konsentrerer seg om sekundviseren. Derfor ser de forskjellige ting.
Dessuten stiller de forskjellige typer spørsmål. Sosiobiologene
spør: Hva er et menneske? og gir tilforlatelige svar
om at mennesket er en liten kvist ytterst ute på en gren på
livets store tre. Sosial- og kulturantropologene spør: Hva
vil det si å være et menneske?, og tilbyr helt andre
typer svar. Sosiobiologene er interessert i å forstå likheter,
mens sosial- og kulturantropologene er interessert i å forstå
variasjon.
Hvis disse forskjellene blir akseptert, vil det i ettertiden bli lettere
både å ignorere hverandre, å definere grensene for de
ulike formene for kunnskap, å lære av hverandre og å
samarbeide på tvers når situasjonen tilsier det. Foreløpig
er det få tegn til en slik økumenisk holdning.
Videre lesning
Thomas Hylland Eriksen og Dag O. Hessen: Egoisme. Oslo: Aschehoug
1999.
Signe Howell og Roy Willis, red.: Societies at Peace. London: Routledge
1989.
Roy Rappaport: Pigs for the Ancestors, 2. utgave. New Haven: Yale
University Press 1984.
|
|