This website will be closed down during 2014.
Thomas Hylland
Eriksen's new site is now open at http://hyllanderiksen.net
You are now being redirected to the new Engaging with the world site.
|
|
Ting blir verken
verre eller bedre
Thomas Hylland
Eriksen
Ny
Tid, sommeren 2006
Grunnen til at post-apokalyptiske
romaner fortjener oppmerksomhet er ikke at forfatterne kan spå om
fremtiden, men at de sier noe om en nåtid som har mistet troen på
seg selv.
.
En av de mest interessante subsjangrene i science fiction er den post-apokalyptiske,
altså fortellinger om livet etter sivilisasjonens fall. Mange av
dem har en ødeleggende atomkrig og/eller økologisk katastrofe
som bakteppe. De siste par tiårene har et vanlig motiv også
vært genmanipulering ute av kontroll. I noen av disse dystopiske
bøkene (og filmene, tenk på Mad Max!) har menneskene, eller
i det minste enkelte mennesker, beholdt en viss teknologisk kunnskap,
særlig om våpen og motorkjøretøyer, men gitt
avkall på staten, aviser og konserthus.
Denne typen fortellinger presenterer mennesker som redde, brutale overlevelsesmaskiner.
Skrell bort det tynne laget av sivilisasjon, og det sosialdarwinistiske
monsteret åpenbarer seg. Historiene gjør seg best på
film, personene er for flate til å holde på en lesers interesse.
I andre historier, som Aldous Huxleys siste roman Island og enkelte av
Ursula Le Guins bøker, skildres den motsatte ytterlighet: Menneskene
har endelig lært av sine feil, og de få som er igjen lever
fredsommelig og økologisk bærekraftig.
Men det finnes ikke et paradis uten en slange eller et helvete uten en
engel, og de post-apokalyptiske bøkene som uroer mest er de mest
motsigelsesfylte, der det gode konfronteres med det onde og grensene innimellom
viskes ut.
Handlingen i bøker som Tor Åge Bringsværds Web
og Russell Hobans Riddley Walker er lagt så langt inn i
fremtiden at minnet om tiden før undergangen er fragmentert og
mytologisert. Flokkene av mennesker som beskrives har ingen kunnskaper
om mennesker andre steder, de fryser og er redde og sultne mye av tiden.
Noen er brutale, noen fredelige. At vår tids høyteknologiske,
tett befolkede jord går under, beskrives uten moralisering eller
en enkel konklusjon om at smått er godt eller atomkraft skummelt.
Det bare blir slik, og dermed kan slike fortellinger, iscenesatt i fremmede
landskap og ofte skrevet i et futuristisk-primitivistisk språk,
gi et glimt inn i menneskets natur.
Foranledningen for disse spredte tankene er lesningen av David Mitchells Cloud Atlas, en vidunderlig kompleks roman der det sentrale kapittelet
utgjøres av gamlingen Zachrys (han er sikkert over førti!)
mimring om alt han har opplevd. Geitegjeteren Zachry kommer fra en øy
vi gjenkjenner som Big Island i øygruppen som nå heter Hawaii.
Hans folk er de eneste på øyene som holder ved like lesekunsten
og har rudimentær kjennskap til klokken. Som i alle post-apokalyptiske
fortellinger snubler hovedpersonene over rester og spor etter gamle dager,
men det godt bevarte astronomiske observatoriet oppe på Mauna Loa
interesserer Zachry bare sånn måtelig.
Zachrys folk trues av konaene, en krigersk stamme med hester og rustninger.
I løpet av et døgns raiding ødelegger konaene det
lille som er igjen av sivilisasjonen på Hawaii – de brenner,
dreper, voldtar og tar med seg overlevende som slaver.
Mot slutten av historien slikker Zachry sine sår, han har klart
å rømme til naboøya Maui, og reflekterer over at brutalitet
alltid synes å vinne over fredsommelighet. Vi er bare lopper for
dem med deres hester og kastevåpen, sier han. Hans samtalepartner
minner ham imidlertid om at det er vanskelig å bli kvitt lopper.
I en annen del av boken omtaler Mitchell moriori-folkets undergang. De
fredelige og politisk anarkistiske morioriene levde på Chatham-øyene
utenfor New Zealand, og ble massakrert eller ført i slaveri av
de krigerske maoriene i 1830-årene.
Det er en symmetri mellom disse historiske ytterpunktene i Mitchells store
roman, som avslører forfatterens historiesyn: Det er ingen nødvendighet
i sivilisasjonsmessige fremskritt. Eller bedre: Menneskets natur er konstant,
og kanskje konstant ubegripelig; det eneste som forandrer seg er teknologien
og omstendighetene. Ting vil i det lange løp verken bli bedre eller
verre.
Fortellinger om historien er produkter av samtiden og avspeiler den i
varierende grad. Fortellinger som utspiller seg i fremtiden handler på
sin side utelukkende om nåtiden, og den post-apokalyptiske litteraturens
nåtid er temmelig resignert for tiden.
|
|