Eksamensangst for dummies

Hjerneføde...Hva bør man spise, hva bør man unngå?

Et godt kosthold med de riktige næringsstoffene er viktig for å kunne prestere godt både fysisk og psykisk. Det å bruke hjernen, som man gjerne gjør under en eksamen, kan være like energikrevende som en treningsøkt. Det er derfor ekstra viktig i tidsrommet rundt en eksamen å velge riktige mat- og drikkevarer for å opprettholde hjernens funksjoner. Vi skal nå se på noen av disse matvarene.

Dette er en matpyramide som representerer de ulike matgruppene og hvilken mengde man bør få i seg av hver.

matbilde.jpg

Det er forsket på hvordan frokostmåltidet påvirker prestasjonsevnene våre. Man har kommet frem til at de som spiser frokost ofte får bedre karakterer, løser lettere vanskelige oppgaver og har et høyere konsentrasjonsnivå enn sine sultne likemenn.

De som derimot ikke spiser frokost har større sjanse for å miste oppmerksomheten og bli sløve tidligere enn de som spiser frokost.

Det holder imidlertid ikke bare å trykke i trynet det første og beste man finner i kjøleskapet. Det er viktig å spise rett mat til rett tid!

For å forsyne kroppen og hjernen med ny energi etter nattens faste er det viktig med en god frokost. Dersom man går på skolen eller til en eksamen uten å innta frokost først vil kroppen bli nødt til å gå løs på energireservene sine. Dette vil gjøre at man føler seg sliten, irritabel og lite egnet til å lære noe eller løse oppgaver. En balansert frokost er viktig for å unngå dette. Med en balansert frokost menes et måltid der man finner en god balanse mellom karbohydrater og proteiner. Man bør få i seg kornvarer, melkevarer og frukt. Eksempler på matvarekombinasjoner man kan spise er:

Flere andre kombinasjoner er naturligvis mulig. Er man nervøs før en eksamen kan man for eksempel erstatte vanlig melk med kulturmelk med frukt/bær, som vil nøytralisere noe av magesyren som gjerne oppstår ved stress.

Hvordan hjernen virker:

For å skjønne hvorfor man trenger disse næringsstoffene for å bli smart er det en fordel å vite litt om hvordan hjernen fungerer.

I hele hjernen finnes det nevrotransmittere, kjemikalier som fungerer som en slags budbringere som hjelper hjernen til å gjøre de rette koblingene. Maten vi spiser har mye å si for hvordan disse transmitterne fungerer. Jo mer balansert maten vi spiser er, jo mer balansert kan hjernen operere. Uten å bli for teknisk her kan man kort si at det finnes to typer proteiner som er aktuelle for hjernens del. Den  ene kalles nevrostimulanter, som inneholder tyrosin, som igjen kontrollerer nivåene på nevrotransmitterne dopamin og norepinefrin i hjernen. Disse transmitterne har mye å si på hvor våkne og til stede vi er. Den andre typen er beroliggende proteiner som inneholder tryptofan, som får hjernen til å slappe av. Når man i tillegg får i seg karbohydrater vil dette gjøre at aminosyrene, som er byggestenene til proteinene, kommer seg raskere til rett sted i hjernen, hvor de blir gjort om til nevrotransmittere.

Hvis du ikke tar hensyn til hjernen din vil den pakke kofferten og dra avsted!

hjerne.jpg



Noen tips for å holde hjernen i gang.

Så for å få opp hjerneaktiviteten skal man altså spise et måltid med lite kalorier, moderate mengder sukker, og mye komplekse karbohydrater. Unngå måltider med mye sukker og kalorier med mindre du forsøker å få en god natts søvn.

Hva man bør spise og ikke spise for hjernens skyld!

mat-tabell.jpg

Tilbake til Tips og råd