Hvordan mestre løssnø?

av Harald Fekjær (Trener I)

[Innledning][Første gang i løssnø?][Hva går gjerne galt og hvorfor?][Veien videre - kort sving][Referanser]

Innledning:

De fleste ganske ferske telemarkskjørere har et heller anstrengt forhold til løssnø kjøring. De har prøvd seg noen ganger, men fort gitt opp og funnet ut at dette er noe de ikke mestrer (eller funnet at perfekt løssnø er ti centimene styresnø).

Egentlig litt sørgelig for min påstand er at løssnøkjøring ikke bare noe av det morsomste, men også noe av det enkleste rent teknisk du kan gjøre på telemarksski (1).

Første gang i løssnø:

Som i all annen skikjøring er noe av det mest grunnleggende utgangsstillingen over skiene. Mange hevder at det bare er å legge seg bakpå, men spør du meg er det ikke særlig lett å kjøre en bil fra baksetet. O.k. man finner fort ut at tyngden ikke kan være helt framme, men hovedproblemet for de fleste er at skiene ikke vil svinge noe som delvis skyldes at de har tyngden for langt bak.

Utenfor løyper er forholdene gjerne vekslende, og siden telemarksstillingen gir god støtte mot møtende ujevnheter(2) prøver man gjerne å holde denne stillingen mest mulig ved løssnøkjøring.

En bra startøvelse er å finne en slak bakke, skli nedover i fallinjen med vekslende fot frem, mens du føler på tyngdefordelingen mellom skiene, att og fram. Gå sakte dypt ned i knærne med lang telemarksavstand, og hold tyngden mellom bena og jevnt fordelt mellom skiene. Om man skal ha tuppene i overflaten, kan være en smakssak, men i virkelig dyp og lett snø må man satse på å ha skiene under snøen. Ofte kan dette føles litt skummelt, men det går helt greit bare man passer på å la tuppene peke oppover slik at de ikke graver seg videre nedover i snøen.

Etter å ha funnet stillingen kan man nå prøve seg fram med vekslende trykk på skiene. Løssnøkjøring kan sammenlignes med en dans, og rytmen er helt avgjørende for et vellykket resultat. I god løssnøteknikk siger man ned i svingen for siden å løfte seg opp (strekker ut kroppen) i overgangen til neste sving. Det er to viktige grunner til at man gjør dette:

  1. Skiene blir avlastet i mellom svingene slik at det blir lettere å dreie dem inn i neste sving.
  2. I svingen blir snøen presset sammen under skiene til en plattform vi svinger på.
Nå er det på tide med en sving. Vi kjører da sakte nedover lar den ene foten (den som skal bli ytre) sige fram og litt inn i svinger samtiddig som vi legger begge knærene innover. Overkroppen kommer nå gjerne litt utover for å stabilisere, mens vi sakte lar oss presse ned i telemarksstilling. Det er særlig viktig at vi passer på å også legge indre kne inn i svingen, for ellers vil indre ski bare gå rett frem mens den andre svinger(3) .

Når vi nå er halvveis i svingen begynner vi sakte og strekke ut kroppen. Løfter oss opp, og lar oss siden synke sakte ned i neste sving.

Hva går galt og hvorfor?

De vanligste problemene ved løssnøkjøring er:

Veien videre - kort svinger

Det avgjørende for kortsvinger er rytmen. Det er viktig å finne seg en myk dansende opp og ned rytme. I bratt terreng kan man tenke seg det som å gå ned en trapp med mye smidige skritt. Man beveger tyngden fra trinn til trinn i myke opp ned bevegelser.

Stavene blir nå også viktig, og opp bevegelsen startes med å sette en stav som man siden "svinger rundt".

I tillegg kan man merke seg at det ved kortsvinger i bratt lende, ofte er nyttig å ikke la hele kroppen følge med rundt, men å holde skuldere og hofta i fartsretningen. Dette for å unngå for store og kompliserte bevegelser.

Hvis man i løssnøen kommer ut av balanse, synker man bare litt dypere ned i telemarkstilling, før man prøver å rette opp feilen. De fleste fall vil når forholdene endrer raskt skje forover, men det er viktig å ikke la seg skremme til å ligge langt bakpå siden det da blir vanskelig å komme fort nok inn i neste sving.

Noen siste ting å merke seg er:

Tilslutt: Husk at det er flere efektive måter å stå på ski på, og at det beste alltid er å komme seg ut og prøve. Litt instruksjon og venner som kan komme med tips, er heller ikke å forakte og kansje et kurs?.

Tilbake til: [Harald`s telemarkstips] [Haralds friluftssider] [Haralds hjemmeside][Komentarer]


Takk for tips og korrekturlesing fra:
Silje Fekjær (Min søster som også har B-kurs i telemark)

Referanser:
"Free heel skiing ", Paal Parker
"Svingeteknikk på telemarksski", Engel & Gjeldsvik


Fotnoter:
  1. Hardt underlag krever en dalvendt overkropp, noe som egentlig gir en ganske forvridd og unaturlig stilling. På den andre siden kan løssnøkjøring utføres med en mye mer avslappet stilling. Tilsvarende krever hard underlag en ekstrem vekt på forreste ski, mens løssnø kjøres med vekten jevnt fordelt over skiene. På dette grunnlaget vil jeg si at løssnøteknikken både er enklere og mer naturlig (men noe man desverre får trent altfor lite på).

  2. Vi har vel alle prøvd å ski på isen, og akkurat som i telemarkskjøringen holder man da gjerne det ene benet fremfor det andre for å kunne møte ujevnheter.

  3. Noe som vil medføre at skiene krysses, og at hodet i neste omgang stuper fram og dypt ned i snøen!

Sist forandret mai, 1996 - Hfe