Retten
til å såre
Ytringsfriheten gir oss mulighet til å si og gjøre mye dumt, men spørsmålet
er om vi nødvendigvis behøver å gjøre det, skriver Shoaib Mohammad
Sultan.
VG-innlegg 19. januar 2006
Av Shoaib Mohammad Sultan
Forfatteren:Shoaib Mohammad Sultan er statsviter og skribent. Han er
tidligere sekretær i Islamsk Råd Norge
----------------------------------------------------------------------------------------------
Spørsmålet man bør stille seg i etterkant av karikaturtegningene av profeten
Muhammad, som ble trykket i den kristne avisen Magazinet, er ikke om dette
bør være tillatt, men om det er lurt og nødvendig.
Man bør også spørre seg selv hva slags samfunn en slik konfrontasjonslinje
fører til, og om vi ønsker et slikt samfunn.
Ytringsfriheten gir oss mulighet til å si og gjøre mye dumt, men spørsmålet
er om vi nødvendigvis behøver å gjøre det? Med stor frihet følger også stort
ansvar, rettigheter innebærer plikter. Det er dette Magazinet ikke har
forstått.
I en kronikk i VG 17. januar sier Magazinets redaktør, Vebjørn Selbekk,
at han er skuffet over at Magazinets motiver for publiseringen av disse
tegningene blir trukket i tvil i en kommentarartikkel av Anders Giæver i VG
(12.1.). Det redaktøren ikke ser, er det store gapet mellom Magazinets
ønske om å opprettholde og vekke til live blasfemiparagrafen på den ene siden,
og deres angrep på, og krenkelse av, annerledes troende på den andre. Det
eneste man kan konkludere ut fra dette er at Magazinet ikke kan ha fått med seg
«den gyldne regel» i sin bibellesning.
Selbekk starter også en annen debatt, som er mye større. Han angriper
religionen islam for å kvele menneskerettighetene, deriblant
ytringsfriheten. Eksempelet han bruker er muslimske land og ytringsfriheten
der. Jeg vil ikke gå mer inn på den debatten her, da det er en mye større problemstilling,
men vil nøye meg med å peke på at de fleste muslimske land har sekulære
myndigheter. Magazinet har ikke akkurat utpreget seg som noen forkjemper
for menneskerettighetene til de muslimske motstanderne av disse sekulære
diktatorene.
Selv om Selbekk aldri så mye forklarer at han ser på de fleste muslimene i
Norge som fredselskende og gode mennesker, så angriper han likevel
allerede i nest setning islam for å være en undertrykkende religion. Langt fra
en debatt om ytringsfrihetens kår i Norge, dreier det seg om Magazinets rett
til å krenke muslimer. Igjen, den prinsipielle retten i form av ytringsfriheten
er på avisens side, men er fornuften og anstendigheten det?
I en debatt med undertegnede i NRKs ukeslutt lørdag, samt andre steder, har
Selbekk gjentatte ganger fremholdt Dagblad-tegner Finn Graffs redsel for å
fremstille profeten Muhammad. Jeg har lest og hørt intervjuene med Finn Graff,
og kan for det første ikke se at han bruker de samme malende beskrivelsene om
«redsel for å få strupen skåret over» som Selbekk gjengir. Samtidig merker jeg
meg at Graff sier at respekt for muslimenes religiøse forestillinger er like
viktig som frykten for eget liv, når han velger ikke å karikere profeten.
Selbekk velger ensidig å fokusere på trusselaspektet, noe jeg mener gir et
feilaktig bilde av virkeligheten. Hvis det er slik at Graff føler at
norske muslimer representerer en potensiell fare for hans liv, vil jeg beklage
dette på det aller sterkeste. Samtidig vil jeg takke ham for den respekt han
viser muslimene i Norge.
Jeg merker meg også med forundring at Selbekk sammenligner trusler og
voldshandlinger mot en Natt & Dag-journalist (og hans navnebror), drapet på
Theo van Gogh, angrepet mot forlagssjef Nygaard og en protest fra
muslimske ambassadører mot Carl I. Hagens utfall mot profeten. Muslimer i Norge
har gjentatte ganger tatt avstand fra de to første anslagene. Selvsagt tar man
avstand fra angrepet på William Nygaard også, selv om den saken er langt
fra oppklart.
Det er imidlertid det siste eksempelet Selbekk viser til i denne saken som er
det mest underlige. Dersom en protest fra muslimske ambassadører mot Hagens
tale til Levende ord-menigheten i Bergen viser noe, så må det jo være at det
finnes fredlige måter å protestere på. Synes ikke Selbekk at muslimene skal ha
lov til å reagere på slikt? På hvilken måte skal muslimer reagere mot noe de
finner støtende for at Selbekk skal være fornøyd?
Det virkelige ankepunktet mot Magazinet er at avisen viser en mangel på respekt
for andres religiøse tro. Det må de gjerne gjøre under ensidig dekke av ytringsfriheten,
men spørsmålet er hvordan Selbekk og andre kristne vil reagere når
det neste angrepet mot den kristne tro kommer.
«Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv», skrev
den norske dikteren Arnulf Øverland. Det burde være et tankekors for Magazinet
og Selbekk.
Jeg bruker denne anledningen til å sende et budskap til muslimene også. For
muslimene er profeten et forbilde i alt og allting. La oss da huske hadithen
(historien) om den eldre kvinnen i Mekka som hatet profeten, og som kastet
søppel på ham hver gang han gikk forbi huset hennes. Profeten lot henne
holde på, og hverken han selv eller noen av følgesvennene angrep henne. En dag
da kvinnen ikke var der for å kaste søppel på ham ble han bekymret for henne,
og fant da ut at hun var syk. Han pleiet henne og det førte i etterkant
til at hun ble muslim; hans manerer og gode oppførsel hadde vunnet over henne.
Dette er en historie som vi alle muslimer har vokst opp med. Den utleder også
at angrep på profeten ikke er noe nytt.
Hans ære krenkes ikke av at noen angriper ham med ord eller på noe annen
måte, men den muslimske ære krenkes hvis muslimer forgriper seg mot norsk lov i
islams navn.
SITAT:
"...den muslimske ære krenkes hvis muslimer forgriper seg mot norsk lov i
islams navn."