Oppdatert 15.1..2020

Fly og flyvning - spennende for store og små!


Modellfly har jeg drevet med siden 10 års alder. Den gang måtte man bygge alt selv fra byggesett, tegninger eller det som har vært det mest spennende; egne konstruksjoner. Det har vært en hobby som kunne gi de gode mestringserfaringer, i en flott kombinasjon av inne- og uteaktivitet - Denne interesse har bidratt til mye å lure på! - som: Hvorfor flyr et fly?

Her er først noen bilder og film fra et utvalg av modellfly-hobbyen; seilfly og senere elektrofly har vært den delen som har interessert meg mest. Elektroflyene har hatt en meget stor utvikling; som filmen fra inneflyvning viser eksempler på. Gamle dagers støyproblemer med modellfly er borte - selv om motorlyden var en fin, fæl lyd! Det var dessuten mye bra utfordring med å starte de gamle motorene!

Jeg har også fløyet litt hangglider og ønsker meg videre for en spennende, rimelig selv-i-luften-flyvning: En motor- paraglider med hjul til å ta av fra bakken, med to gode seter - pakket ned i bagger, som gjerne kan fraktes med tralle til en sykkel! Det er vel også noe for å eie sammen med flere andre i et eie-lag?

Til slutt her går jeg over til fly i mer "vanlig størrelse".

(klikk på bildene for større)
"Mygg" er en egen klasse av små fjernstyrte seilfly med kun 1m vingespenn.
Her flyr konstruktøren av flyet og klassen; Tor Amundsen med det første flyet.

 

Han produserte byggesett av denne, og fikk mange kunder for dette flotte flyet. Det er meget praktisk i størrelse og kostet betydelig mindre enn de store fly med behov for styring av flere ror, som kom senere i modellflymiljøet, og mest som ferdige fly dessverre.


Flyet mitt her er også et fly i Mygg-klassen.

 

Jeg laget dette som byggesett med ferdig støpt, farget kropp i varmeherdet epoxy/Kevlar.

Flyet styres bare med dreining av vingene: Hver sin dreieretning (balanserorvirkning) og samme retning (høyderorvirkning) med begge muligheter samtidig for å svinge. Roll og loop går greit!

 


Her er jeg med en egenutviklet modell av type flyvende vinge på Lifjell i Telemark..

  Den ble senere bygget om til elektrisk motordrift, og fløy meget bedre også som seilfly, med høyere vekt! Til slutt gikk den i stykker da den kom for høyt og ikke ville ned... - ergelig! For minne om en av mine bedre flykonstruksjoner: En uskadet vingehalvdel og flykroppen er tatt vare på.
     



Flyrium - et avansert papirfly!



Modellflyklubben Flystua hadde stand med papirflybygging/flyvning på Frivillighets-festivalen i Oslo 2018

 

Jeg har brukt en del tid på å utvikle det smarte inne-og-ute leketøy; papirfly:

Ark i A4 80g er utgangspunkt for de 3 flyene. Jeg kjøper i bunker på 250 med 5 flotte farger, elller 50; med 10 farger i bunken.

På bildet ser du Flyrium, som er min siste, og mest avanserte papirfly-konstruksjon. Passer for barn i alle aldre... fra omtrent 10 år, og gjerne med hjelp fra voksne. Her er Byggeveiledning.

Her er de to andre tegningene jeg har laget til papirfly, og disse egner seg også for de yngre barna; Strikky som kan sendes opp med strikk! - og Snurre som er et rundt papirfly og må snurres - selvfølgelig!

Her er fra 2016 med stand papirfly-bygging og flyvning på det som var "UiO-festivalen".

Kanskje du kan arrangere et byggebord for barn med Strikky eller Snurre ved en passende anledning? Supert i barnebursdag! - med enkel flykonkurranse til slutt: Alle sender samtidig og den som lander sist vinner!

Byggekurs med "Snurre" kan være en hyggelig og lekende mulighet i jobbsosial sammenheng!. Det kan ta av bra gjerne innendørs - også med flyvningen; konkurranse i lengdeflyvning til slutt?

For alle som bygger Snurre har jeg lagt inn en "forskningsdel" til byggerne på tegningen, slik at de selv må finne ut av hvordan propellbladene bak for selvsnurring best kan utvikles: Fint for barn og ungdom (og voksne....) for en flykonkurranse fra en bakketopp eller ut av et høyt vindu!

Patent X - en "Himmel- og jordklubb"

 

Denne klubben var for guttter i 3 - 6. klasse og ble holdt i de fine lokalene til Helgerud kirke på Kolsås.

Her du kan se at det ble laget en del flyvende, spennende leker her i Patent X- filmen!

Patent X for jenter og gutter - kommer neste gang!

 

Her er en kort film fra et inneflystevne

 

 

 

Bærum modellflyklubb er eldst i landet.

 


- Her er en artikkel i Budstikka om et møte jeg var på i klubben i 1978. Det flotte miljøet var en stor verdi for barn og ungdom den gang!

- Her er jeg på isen på Sandviksbukta med i et stevne for radiostyrte seilfly.

- også en på isen på 50-tallet med sitt strikkmotorfly (klasse "C" i konkurranser var dette den gang)

- Filmer fra 1955-64 som jeg har fått skannet, og bearbeidet (med lyd på de fleste)


Min modellflyinteresse fikk et stort løft den gang ved at jeg kjøpte et fint byggesett til et passe stort, og forunderlig velflyvende modellseilfly; ESA fra fabrikken; EEO-Hobby Service, til superflinke Erik Engelhardt-Olsen (1921-2006). Byggesettet ble kjøpt i den meget gode butikken (som dessverre ikke eksisterer lenger); Modellhobby i Oslo. Her er en god gammel katalog fra1956.

Her er noen bilder fra et besøk hos EEO: Bilder 1, Bilder 2 (store bilder) Det var ikke drift av fabrikken lenger som i gamle dager. Total var hele 32 byggesett i produksjon der på fabrikken!

En annen mester innen modellflybygging/flyvning er Poju Stephansen som titulerer seg med "oppfinner", og det er en bra tittel for han!. Med sine konstruksjoner har stått for noe helt eget av kvalitetsnivå, også i internasjonal sammenheng. Her viser han frem en modellbåt han laget samtidig mens han ble jagerflypilot og en motorsykkel han laget som 17-åring. Her viser han 2 motorer hans far; Erik Stephansen laget i 1943-44. Her er han i en film fra VM i 1963

Friflukt er eldste gren av modellflyging og fremdeles populært; også som papirfly! - og her kan du få inspirasjon fra "gamle dager" inn i våre dager for dette!

Aeromodeller er et engelsk magasin med lang fartstid
.
Mer papirfly, fra Newton på NRK; med et papirfly som flyr kjempelangt - og her er forresten et som flyr "evig"...

Flystua er en spennende ny klubb i Oslo, og har flysted for stilleflyvende fly på friområdet ved nordenden av Bogstadvannet, i vakre Sørkedalen,

Født i 1921 går bra som modellflyger; Per Hoff på NRK og er eldste medlem i Flystua. Stifteren av Flystua; pensjonert malermester Arne Simonsen, er også godt voksen - og ung til sinns!

Visste du at det var en modellfly-motorfabrikk i Oslo?

Phil Kraft - en fremragende modellflyver/bygger og en pionér i radiostyring.

Good Brothers Pioneers in Radio Controlled Model Aviation

Worlds First RC Helicopter from 1941

Scale Model Aircraft

Verdens raskeste modellfly kan fly i 745 km/t! og "det holder det sa Gundersen - det klarer seg med det"...

Her er fly i større utgaver

Norges Luftsportsforbund (også med modellfly)

BBC: The Century of Flight - Man Learns To Fly

Merkelige fly i tidlig flyhistorie

15 Utrolige fly og innovative luftkjøretøyer

Norsk flyhistorie

Flyvåpenets ungdomsleir på Kjevik

Spitfire: Birth Of A Legend

The First Jet Airliner: De Havilland Comet Story

Lockheed SR-71 Blackbird - Konstruksjonen ble ledet av legendariske Clarence "Kelly" Johnson. Fløy første gang i 1964 - laget i det lette, sterke og meget varmebestandige metallet titan - maks hastighet: 3,5 x lydens hastighet (dette utviklet rundt 350 °C i overflaten, som krevde titan) og maks flyhøyde: 85.000 fot. Det er senere ikke overgått i ytelser! Kelly skrev forøvrig en spennende selvbiografi.

Med til historien, også inn i vår tid, skjedde på den storartede flydagen på Kjeller; at jeg fikk en vesentlig informsjon om dette flyet fra en norsk flymekaniker som hadde hatt arbeid på det når det landet i Bodø (og det er det ikke mange som vet). Jeg fikk også vite at flymuseet, i samme byen, hadde avslått en gave om å få et av de gjenværende av dette flyet. De avslo å få et av menneskehetens største tekniske triumfer! De kan ikke ha skjønt nok om hva de sa nei til, og var for vel noe begrenset i tenkning om plasskrav til dette (?).

Starfighter F-104 - også et fly fra Kelly & co! - og noe annet som startet med han: Avdelingen på Lockheed for de mest avanserte flykonstruksjoner; Skunk Works holder nå på med sin egen utgave av fusjonskjernekraft. Blir det avdelingen som Kelly startet som skal redde oss fra klimahavari?

Sport Gliding in the 1920's

Concorde - gjennom lydmuren

Seilfly - i en episk film

Til slutt her en vakker film om flyvning: The Magic of Flight

Lasse Moer mob: 90517201