ANTREKK INSPIRERT AV "DEADLANDS" (2007)

Temaet for Arcon 23 (2007) var "Deadlands". Dermed trengtes ingen unnskyldning for å sy nok et viktoriansk antrekk (som om man trenger en unnskyldning i utgangspunktet), og jeg la store planer så snart jeg fant ut hva temaet var. Rollespillet Deadlands foregår i egen versjon av tiden 1876-1878. Drakthistorisk sett er vi altså såvidt begynt på "Natural Form"-perioden, hvor vi kvitter oss med køen. Kjolene har så og si kollapset bak. Jeg har tatt utgangspunkt i historiske antrekk, men jeg har valgt farger og materialer utfra den inspirasjonen rollespillet gir. Undertøyet er derfor sydd i sort.

Jeg sydde følgende i ca denne rekkefølgen: Korsett, underskjørt, lang underkjole, kort underskjørt, mamelukker, skjørt samt kjoleliv, overskjørt, kort underkjole. I tillegg/parallelt sydde jeg en vest til Tomas (Deadlands-spilleder) . Jeg sydde denne gangen mye med overlockmaskin under den ideen at overlock kan godt høre Deadlands til hvis man kjenner noen gale vitenskapsfolk :), men alle mønstrene er historiske. Dette har også vært et prosjekt hvor jeg har resirkulert og brukt restestoff, for å få brukt opp stoff. Prosjektet har også lært meg at det er veldig vanskelig å få tak i bred sort bomullsblonde og sort heklet mellomverk/kant.

Kjole | Undertøy | Hår og tilbehør | Vest | Annet | Kostymekonkurranse

 

Kjole

Skjørt

Jeg falt for et skjørt jeg fant på www.marquise.de, og startet med dette etter at jeg hadde sydd undertøy. Skjørtet ble en slags hybrid av TV261 og Fan tail skirt, et mønster som går igjen flere steder. Side og front hentet jeg fra TV, bakstykke fra fantail-mønsteret. Det gir en effektiv fasong, og er veldig morsomt å ha på seg.

Først sydde jeg en prøvemodell, av rester av prøvemodellstoffet. Jeg setter inn bilde av prøvemodellen her fordi det er lettest å se hvordan fasongen er på prøvemodellen: Det hvite er forstykket, det mønstret er sidestykkene, og det blå er bakstykket med viften. Prøvemodellen er forøvrig sydd av rester av prøvestoff :) All vidden samles bak ved at skjørtet snurples sammen ca ved knærne, og den bakerste biten er her kuttet så lang at den danner et vifteformet slep.
Selve skjørtet ble klippet ut av et gammelt skjørt i sort damask (fra det første ballkjoleprosjektet i URL, 2001). En av høydene på snaut 1,5 m bred x drøyt 1 m høyt holdt akkurat til begge for- og sidestykkene, men den andre hele høyden holdt på langt nær til de L-formede bakstykkene. Så da var det å sette sammen masse rare biter. Jeg bestemte meg for å prioritere at "viften" ikke hadde noen sømmer (så den har ingen søm midt bak), og jeg gjorde mitt beste for å få mønsteret til å stemme. Om ikke annet er det symmetrisk. Bakstykket - som normalt lages av 2 biter, eller til og med 1 bit hvis stoffet tillater det, har jeg laget av 11 biter! På det første bildet ligger viften som en pølse på midten, og her kan man telle bitene, og på det andre bildet ligger stoffet dobbelt, og jeg har tegnet på ca der det ble klippet. Skjørtet er ca 1 meter langt, men slepet gir 1,5 m.
Ellers er alle bitene i skjørtet sydd sammen med "en maskin funnet opp av en gal vitenskapsmann", altså min kjære Bernina overlocker. Linningen hentet jeg fra det gamle skjørtet. Den lukkes med hekter og regels. Midt bak hadde jeg 120 cm som skulle inn på 15 cm plass. Da ble røbbing (cartridge pleating) løsningen, og dermed fikk jeg lurt inn litt håndsøm også.
Her ser man hvordan jeg har satt på en løpegang på skjørtet, slik at jeg kan snurple sammen over der halen begynner, og dermed få den berømte "tie-back"-looken. Løpegangen sto i oppskriften til skjørtet, men det sto ikke om den skulle være inni eller utenpå. Jeg valgte utenpå for å dekke over en søm, samt at sømmene ville jo synes uansett, så hvorfor ikke gjøre det hele til et designelement? Skjørtet ble ganske enkelt lengdetilpasset, rullefaldet og pyntet nederst ved at jeg sydde på en blonde.

For å beskytte nederkanten av kjolen/slepet mot støv og skitt monteres det en løs volang, en balayeuse, hvilket høres veldig glamorøst ut, helt til man finner ut at det betyr (gate)feier. Navnet er fornuftig, for det er jo akkurat det den gjør. Den hjelper også slepet med å holde fasongen.

Den ble sydd i sort bomull med en volang av engelsk blonde, og har 11 knappehull som passer til 11 korresponderende knapper på innsiden av skjørtet. Slik kan man rett og slett ta ut og vaske balayeusen når det trengs. Genialt!

Kjoleliv

Kjolelivet er sydd etter  TV460. Selv om dette er fra en senere periode, var det akkurat samme snitt i natural form-perioden, bare at man hadde mindre rompe. Materialet er sort damask. Det er foret med sort bomull.

Kjolelivet er laget av restestoff, eller for å være mer nøyaktig, en jakke jeg klippet ut men aldri sydde. En litt dum ting med stoffet - og som jeg ikke merket før jeg så dette stoffet sammen med skjørtet - er at det ikke er samme sortfarge. Skjørtet er sort-sort, mens livet er grønn-sort. Siden mønsteret egentlig er til å ha kø under, måtte jeg ta inn en del på bakstykkene. Jeg klippet ikke bort noe, så jeg kan legge ut kjolelivet for å få plass til kø senere om jeg skulle ønske. Jeg har stort sett ellers fulgt mønsteret, men laget en annen hals (høyere rygg), for å få det til å sitte penere på. Halsutringningen er kantet for hånd. Etterpå sydde jeg en blonde utenpå, så det syns ikke. Nederst er det satt på bise i eget stoff. Puffermene er pyntet med tungekant og organsabånd i farge som matcher overskjørtet. Siden kjolelivet er sydd av restestoff, måtte hvert erme sys sammen av 2 biter, hvor jeg gjorde mitt beste for å matche mønsteret. Foran er overliggende side kantet for hånd. Kjolen kneppes med 9 "små" (i forhold til Tomas' vest) matte sølvfargete knapper. Knapphullene er sydd på maskin. Det er enkelte spiler i kjolelivet, på siden og foran. Det ble ikke nødvendigvis brukt spiler langs alle sømmer i perioden, i følge de mønstrene jeg har, så da brukte jeg ikke det, siden jeg fikk litt dårlig tid...

Noen underveisbilder av kjoleliv og skjørt

Overskjørt

Mønsteret er fra s 69-70s i Grimble, Frances: Fashions of the Gilded Age, Volume 2: Evening, Bridal, Sports, Outerwear, Accessories, and Dressmaking 1877-1882. Jeg har sydd det i auberginefarget dupionsilke, som jeg hadde fra før. Desverre var mitt stoff litt smalere enn hva mønsteret krevde, så jeg måtte tilpasse litt, men ellers har jeg fulgt mønsteret. Silken har riktig stivhet, slik at overskjørtet gir den helt riktige "kollapset kø"-looken

Der hvor fronten og bakdelen på overskjørtet møtes, pyntet jeg med stoffblomster jeg stort sett har laget selv av eget stoff eller sort dupionsilke, samt noen kjøpte tyllblomster. Disse er festet med nåler og kan dermed tas av for bruk i andre prosjekter eller som hårpynt.

   

Undertøy

  Når man skal ha viktorianske klær er det veldig viktig å ha det korrekte undertøyet, ellers blir alt trist og leit. For denne anledningen var det også en del av opplegget at vi skulle gå i bare undertøyet (som forsåvidt dekker mer enn mange moderne uformelle antrekk), og dermed var det viktig å ha stilig og flatterende undertøy, som fulgte tema.

Korsett

Korsettet ble sydd i januar-februar 2007. Det er sydd etter Hunnisett, Jean: Period Costume for Stage and Screen: Patterns for Women's Dress 1800-1909, side 24. Mønsteret har hun hentet etter et korsett fra 1878, så det passer perfekt!

Det er en ganske enkel standard 10 panelers-modell. Planchett foran, 2x2 rette metallspiler bak, og 2x5 spiralspiler mellom, til sammen 14 spiler + planchett. Spilene er plassert i i "boning tape" som dekker sømmonnet. Stoffet er sort damask fra det samme skjørtet som kjoleskjørtet er sydd av, foret er sort kanvas, og det er kantet med skråbånd i sort sateng.

Underskjørt

Mønster: TV170, variant 2

Materiale: Sort engelsk blonde med fin tungekant. Skjørtet er sydd slavisk etter mønsteret. Jeg ligger mellom 2 størrelser og tilpasset derfor mønsterdelene dithen. Det krevde også litt tilpasning å få mønsteret til å stemme med hensyn på opplegg og blomster. Jeg var litt smart og kjøpte 7 meter av stoffet, dermet kunne jeg klippe av kanten på hele den ene siden og lage en lang volang med fint mønster, til nederst på skjørtet.

Underskjørtet er rett foran, unntatt volangen som hindrer skjørtet i å kollapse innover mot bena, men har mye vidde bak fra ca knehøyde. Slik hjelper det kjolen å holde den riktige fasongen.

   

Lang underkjole

Mønsteret er fra s 90-91 i Grimble, Frances: Fashions of the Gilded Age, Volume 1: Undergarments, Bodices, Skirts, Overskirts, Polonaises, and Day Dresses 1877-1882 (puh!).

Materiale: sort engelsk blonde med fin kant. Bomullsblondebånd, heklet bomullsblonde. Satengbånd i 3 og 6 mm bredde.

Underkjolen har finkantet utringning, slik kjolemoten var dengang da, og er sydd av et for- og et bakstykke. Den er fasongmessig lik foran og bak, den den går litt høyere opp bak bare, og er noen få cm bredere foran. Nederst er det noen opplegg. Gøy å lage, men vanskelig å matche. Omtrent det hele er sydd på overlocker. Det nærmeste jeg kom sort mellomverk var den smale heklede tungekanten, som jeg fant i en tilfeldig butikk på Standtorget på Lillehammer. Om ermene har jeg en blonde jeg kjøpte for dyre dommer på Sømsenteret, og det hele er pyntet med satengbånd alle steder det er mulig å pynte.

Lengden på underkjolen er litt tilfeldig, styrt av mellomrommet mellom blomstene på stoffet. Jeg syns den ble litt lang. Dvs den er fin som underkjole, men litt lang til å svinse omkring i baren med.


Mamelukker

Mønster brukt: Laughing Moon #100 Ladies Victorian Underwear.

Mamelukkene er sydd i sort engelsk blonde (uten tungekant). Jeg brukte den størrelsen de syntes jeg skulle ha,  gjorde det enkelt, droppet oppleggene og pyntet ganske enkelt med bred og smal bomullsblonde nederst. Siden mamelukkene går under korsettet, er de helt åpne i skrittet. Jeg synes denne modellen ga litt lite dekning egentlig, men med underkjole over gikk det bra. Det gikk også bra å besøke toalettet. Det er morsomt med en bukse som kan henges på en sybyste :)

Hår og tilbehør

  • Bestemorsstøvletter fra Din Sko og stripete strømper
  • Smykker - egenlagd choker av blonde, halskjede og øredobber fra Arts and Crafts
  • Vifte og parasoll - egentlig i Georgiansk stil, men det ser stilig ut, kjøpt i England
  • Hansker
  • Hårpynt av egenlagde blomster av dupionsilke. Hår satt opp av Anette, takk for hjelpen!

Vest

Mønster brukt: McCall 4890, versjon A med lommene fra D.

Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ville sy en vest til Tomas, som gjerne ville være forsøkskanin, og anskaffet mønster og stoff: En solid maskulin jaquard med innvevd moiréeffekt, sort naturligvis. Det viktigste var dog alle de børstete sølv-fargete metallknappene. Stoff og knapper fra Stoff og stil, hvor de virkelig har mange flotte knapper. Jeg fikk litt konsulenthjelp ved innkjøpet av stoffet, og ble glad da det viste seg å falle i smak. For min del har jeg oppnådd to ting: Gjøre Deadlands-spilleder glad, og dessuten få mer syerfaring med denne typen plagg.

Vesten er foret med sort bomull og det er lagt vlieseline på forstykker, belegg og krave, slik mønsteret forordnet. I forhold til selve mønsteret la jeg til lommer (spennende og gøy å sy!), og mønsteret ville også at jeg skulle lage 14 knapphull, slik at begge rekker ble knappet, men det syntes jeg var rart og gad ikke. Jeg gjorde også vesten litt lenger. På ryggen er det montert et spensel. Til det regulerbare spenselet på ryggen bestilte jeg en historisk korrekt (sa de) spenne på internett.

Jeg lagde alle knapphullene for hånd og kantet dem med sort silketråd. De 14 knappene ble sydd fast med vokset "bjørnetråd". Ellers er det hele maskinsydd. (Nærbildet og bildet til høyre er tatt underveis og har fremdeles markeringstråd for midt foran).

vest  

Annet

Kort underkjole

Ble sydd umiddelbart før og ferdigstilt under Arcon, men det ble ikke til at jeg brukte den. Jeg setter allikevel inn bilder her fordi den ble ganske fin. Mønster og snitt er det samme som for den lange, men den er sydd endel smalere og kortere. Det hele er overlocket og så er den heklede blonden sydd på med rettsøm. Jeg tredde i et sort bånd for at det kunne stå til det sorte korsettet, eller det hvite, og være litt sofistikert.

Kostymekonkurranse

Kjole | Undertøy | Hår og tilbehør | Vest | Annet | Kostymekonkurranse

Til kostymegalleriet

Av Anne Innes. Sist endret 29. juli 2007.