RØD SILKEKJOLE/FORLOVERKJOLE (2006)

 

Fra Shadowcon 2006, foto Per Eystein eller Anette Fra Operaballet 2006, foto Suzanne

Denne kjolen ble opprinnelig designet av en komité bestående av Karoline, Sonia og meg. Da vi bestemte hvordan Sonias brudekjole skulle se ut, ble det også bestemt at jeg, som hennes forlover, skulle ha en enklere kjole i samme stil. Valget falt på kjoler i sen 1880-tallsstil, og det ble bestemt at Sonia skulle ha sort, og da var skarlagensrød en farge som passet fint til min kjole. Jeg hadde erfaring med perioden, og ikke minst mønstre. Karoline var sypike for bruden, jeg sydde selv. Dette ble dermed det store syprosjektet for 2006. Det tok ikke fullt så lang tid å lage denne nettsiden som å sy alle elementene, det bare føles sånn.

Ettersom jeg har brukt kjolen ved 3 anledninger i 2006, har den også gjennomgått en viss utvikling.

Mønster

Materiale

  • Skarlagensrød dupionslike
  • Rød bomull
  • Rød blonde
  • Gulhvit satenglaken
  • Burgunder damask
  • Burgunder bomull
  • Diverse skråbånd, hekter, snøring mm
  • Med mer igjen!

Overdel

Det mest særpregete ved kjolen er overdelen. Denne synes jo best.


Variant 1 - Bryllupet og Shadowcon

Komitéen hadde bestemt at det var snøring bak. Jeg fulgte ellers TV460 ganske slavisk, unntatt at jeg satte på morsomme flipper bak, som inspirert av en kjole i Bradfields. Fashion in Detail. Jeg fikk masse hjelp av Karoline med tilpassing, samt design av utringning ermer. Ermene er sydd i rød blonde med edderkoppmønster, kantet med rullefall. På bildene til høyre har jeg snørt med en "offersnor" i bare annethvert hull.

Kjolelivet er foret med bomull i egen farge, og kantet om det hele med biser av eget stoff med ilegg av hampesnor. Det er rette metallspiler midt bak og midt foran, ellers spiralspiler ved alle sømmer og innsnittene foran. Jeg har pyntet med noen selvlagde blomster av blonden.



Variant 2 - Operaballet

Jeg ville tilpasse kjolen ved å sette snøring foran og å gjøre den mer utringet. I utgangspunktet er jo overdelen designet for å åpnes foran, og forandringen til åpning bak ga en rekke passform-problemer. Åpning foran og mer stæsj der, gir også en viss balanse mot køen.

Jeg kuttet rett og slett kjolelivet i 2 midt foran, og lagde snøring her, med spiralspiler (det  er jo et stivt korsett under). Jeg endret utringningne noe, men brukte samme biser, så jeg hadde ikke mye å gå på. Under snøringen er et panel av rød silke, så det som er under (korsettet, i dette tilfellet) ikke skal synes. 

Til Operaballet innførte jeg endel sort, og hadde dermed sort snøresnor både foran og bak.

overdel2

Skjørt

Her har jeg fulgt mønsteret, som jeg fikk låne av Elin E, slavisk. Jeg har laget den enkleste varianten. Skjørtet er sydd av 4 paneler med innsnitt over hoftene og det meste av vidden samlet midt bak med plass for en kø. De vertikale sømmene er sydd på overlock (gisp!), falden er sydd for hånd. Midt bak har jeg laget røbbing (cartridge pleating), foret ut med rød ull. Skjørtet lukkes på venstre side med hekter og regels.

Siden mønsteret er litt kort, spesielt bak, har jeg lagt til en del. Da alt var sydd sammen fikk jeg hjelp av Karoline til å fastslå hvor fallen skulle gå. Skotuppene vises akkurat. (Bildene under er tatt før skjørtet ble lagt opp).

Større bilde forfra Større bilde halvprofil Større bilde sidefra Større bilde bakfra

Undertøy

Når man skal sy en kjole av en slik karakter, historisk basert som den er, må man naturligvis starte med undertøyet.

Underkjole

Jeg brukte den samme underkjolen som jeg hadde sydd til 1905-Operaballkjolen, så den er allerede beskrevet på 1905-prosjektsiden.

Korsett

Korsettet er sydd etter Hunnisetts 1878-mønster i 10 paneler, forlenget nederst og tilpasset min figur sideveis. Korsettet er (for) kort i overkroppen og støtter ikke bysten, dette fordi jeg glemte å legge til øverst. Det består av ett lag, i "den damasken alle har". Midt foran en planchett, midt bak rette metallspiler. Ellers er det spilet med 10 spiralspiler i spilekanaler sydd av et satengbånd jeg hadde liggende. Siden dette er ment som lett figurformende undertøy har jeg ikke brukt enormt mye tid på pirk, selv om jeg naturligvis har gjort meg flid i de fleste operasjoner. Spilekanalene foran har flossing for å holde spilene på plass.

Underskjørt

Det lysegule underskjørtet hadde jeg fra før da jeg gikk igang med dette prosjektet, dette er sydd etter mønster TV170, naturligvis den korrekte varianten for perioden. Det eneste jeg ikke hadde gjort var å lukke inne de horisontale "rynkesømmene". Jeg lagde derfor nå skråbånd av eget stoff til dette formål. Underskjørtet er forøvrig helt sydd på maskin. Det er sydd i et satenglaken fra Kid. Det var tilbud. Jeg ville ha et lyst ett, i tilfelle jeg engang skulle ha en lys kjole. Gult er ikke umulig i forhold til perioden, men neppe vanlig :) Strengt tatt hadde det vært bedre i hvitt. På bildene under bærer jeg en liten pute for å fylle ut bak på underskjørtet. Den klaffer bra størrelsesmessig.


Større bilde forfra Større bilde sidefra Større bilde bakfra

Liten pute-kø

Den lille puten er en skalkformet sak i lysegult stoff, med bendelbånd til knyting. Fyllet er rester av tyll.

Kjoleforbedrer

Tidligere hadde jeg også sydd en kjoleforbedrer - en "snabel" - etter Hunnisett. I seg selv var den meget rask å sy, men Elin E og jeg brukte endel tid på beregning/måling først. Det mest spennende var å skjønne hvordan alt skulle henge sammen i 3 dimensjoner, og å vrenge ut tingen etter at spilene var satt i. Mønsteret er fra Hunnisett. Det består av 5 deler. 3 deler som danner selve tuben, og to flapper som holder den på plass. Bildene til høyre er ikke bra.

Organisering av spilekanaler: Merk hvordan de øverste spilekanalene krysser hverandre.

Jeg sydde Spilekanalene i blått skråbånd, for det hadde jeg en bit av :) Her ser man også mye av strukturen, trekanten til venstre er en av flappene, firkanten uten spilekanaler skal ligge inn mot bena.

Underskjørt med innebygget kø

Jeg brukte mønster TV101 Revised Petticoat with Wire Bustle fra Truly Victorian. Symessig var det hele meget enkelt, omtrent på "sy sammen firkanter"-stadiet. Prosjektet involverte ellers mye rynking og rullefall. Bruksanvisningen var helt grei. Jeg gjorde noen ting anderledes allikevel, jeg satte spilekanalene på innsiden av stoffet, siden det var der jeg hadde tegnet, og lagde festet for spile 4 ute av "tur". Ellers fulgte jeg opplysningene temmelig slavisk. Det hele tok allikevel mye tid. Det var jo sikkert en 20 meter som skulle kantes, rynkes, nåles, sys.

Stoffet er gardinen "Petrine", fra salg på Kid interiør, ellers brukte jeg også et laken (som ikke var så veldig fint).

Først sydde jeg skjørtet og "overlay" helt ferdig hver for seg (bildene under er tatt før hekter og regels ble montert). Jeg brukte overlock på de vertikale sømmene samt at jeg rullefallet alle volangene. før jeg sydde det hele på med rettsøm. Jeg prøvde å utnytte gardinstoffet best mulig, men enkelte av volangene er sydd av lakenstoff.

Kjoleforbedreren har 3 snorer inni, slik at man justere størrelsen på køen. Det er jo morsomt å stå der og knyte mellom bena sine :)

Jeg nålet og tråklet (dette er den eneste håndsømmen på saken, untatt hekter og regels) videre på overlay.

Det hele ble veldig tungt. Merk hvordan volangene holder seg fint bak på skjørtet.

Som ethvert TV-skjørtemønster jeg har vært borte i har også dette en tendens til å bli lenger foran enn bak.

Tilbehør mm

Jeg har laget hårpynten selv, mengder av små og store rosetter av dupionsilke og blonde. Disse muliggjør en effektfull hårfrisyre jeg kan lage selv. På Shadowcon brukte jeg også hals- og armbånd jeg hadde satt sammen selv, veldig enkelt ved å tre en rød satengsnor gjennom en sort blonde.

Jeg har også sydd bærenett og pompadour i samme stoff.

Inkarnasjoner

  • Første opptreden var Sonia og Petters bryllup i mai 2006. Jeg bar kjolen med underkjole, korsett, det lysegule underskjørtet, og den vesle pute-køen (jeg kunne jo ikke ha større posterior enn bruden!)
  • Andre opptreden var på Shadowcon. Da hadde jeg lagt til snabel-køen og fikk morsomme effekter.
  • Tredje opptreden var Operaballet 2006. Denne gang med underskjørt med innebygget kø, og ingen liten pute.

Kostymekåring

Jeg deltok med kjolen i kostymekonkurransen på Shadowcon i 2006. Jeg ble tildelt en "hederlig omtale" for å være i min helt egne klasse. Stor takk til juryen!

Litteratur

  • Arnold, Janet: Patterns of Fashion 2. Englishwomen's dresses and their construction c. 1860-1940. Macmillan 1977
  • Bradfield, Nancy: Costume in Detail: Women's Dress 1730-1930
  • Harris, Kristina (editor): Authentic Victorian Dressmaking Techniques. Dover 1999
  • Hunnisett, Jean: Period Costume for Stage and Screen: Patterns for Women's Dress 1800-1909

Til kostymegalleriet

Av Anne Innes. Sist endret 30. november 2006.